Hjemmekontor - Problemer med macOS Sonoma
Incident Report for Norsk helsenett
Postmortem

Ved oppgraderingen til Sonoma har Apple introdusert sin egen CCID-driver som dessverre har gitt problemer for enkelte kortlesere.
Vi har testet ut en workaround ved å aktivere den gamle CCID-driveren og dette har løst problemet med hjemmekontor og MacOS Sonoma for alle testpersonene og kundene vi har vært i kontakt med.
Løsningen krever konfigurering av brukerens maskin, fremgangmåte beskrives under:

  1. Åpne et terminalvindu på din Mac
    Gjør ett av følgende på Macen:
    • Klikk på Launchpad-symbolet  i Dock, skriv inn Terminal i søkefeltet, og klikk deretter på Terminal.
    • I Finder  åpner du /Apper/Verktøy-mappen og dobbeltklikker på Terminal.
  2. Skriv følgende kommando i terminalvinduet og trykk enter:

    sudo defaults write /Library/Preferences/com.apple.security.smartcard useIFDCCID -bool yes

    Du vil da få spørsmål om passordet på Mac’en din. Merk at det vil ikke vises at du skriver noe, men tast allikevel inn passordet og trykk enter.

  3. Restart Mac

  4. Koble opp VPN og koble deg til jobb PC

NHN beklager at dette har tatt lang tid og ulempene dette har medført for våre kunder.
Ved ytterlige behov for bistand kan som alltid vårt kundesenter kontaktes:

Posted Jun 03, 2024 - 10:07 CEST

Resolved
Problemet med bruk av hjemmekontorløsningen og macOS Sonoma er identifisert og krever at Apple gjør endringer i operativsystemet.
Våre underleverandører følger opp saken og NHN vil komme med ny informasjon på våre hjemmesider når problemet er løst og hjemmekontortjenesten kan brukes med macOS Sonoma.

Vi minner om at operativsystemer som er støttet av hjemmekontorløsningen til enhver tid er oppdatert på:
https://www.nhn.no/tjenester/hjemmekontor/sporsmal-og-svar
Posted Nov 03, 2023 - 13:53 CET
Update
Ved bruk av macOS Sonoma mot Hjemmekontorløsningen i Helsenettet vil brukere oppleve problemer med signering av sertifikat på lokal maskin. Våre underleverandører jobber med en løsning for å løse feilen med sertifikatsignering i det nye operativsystemet.
MacOS Sonoma er per dags dato ikke støttet av løsningen og vi anbefaler derfor å vente med oppdatering til Sonoma inntil videre.

Vi minner om at operativsystemer som er støttet av hjemmekontorløsningen til enhver tid er oppdatert på:
https://www.nhn.no/tjenester/hjemmekontor/sporsmal-og-svar
Posted Oct 30, 2023 - 11:34 CET
Investigating
Saksnummer: 837603
Vi opplever problemer med macOS Sonoma og hjemmekontorløsningen. Nytt macOS Sonoma har gjort en endring slik at den nødvendige signeringen av sertifikatet på lokal mac ikke fungerer lenger.
Vi har startet dialog med underleverandør for videre feilsøking.
Vi anbefaler å vente med oppdatering til Sonoma inntil problemet er løst.
Vi beklager ulemper dette medfører for våre kunder.
Posted Oct 23, 2023 - 13:43 CEST
This incident affected: Helsenettet (Hjemmekontor).