Oppsummering av Incident-883504
Hver natt kjøres en rutinemessig oppdatering av FEST-data i SFM. Denne rutinejobben feilet 06.06.24, noe som medførte at det manglet 8000 aktive ingredienser for brukerne av SFM. Dette forårsaket problemer for flere av våre kunder med forskrivning av resepter.
For å korrigere feilen med FEST-data ble det fra klokken 09.00 på morgenen satt i gang en jobb for å gjenoppbygge dataene i vår database. I etterkant av dette, rundt klokken 10:45, ble det gjennomført en restart av delsystemet som håndterer FEST-data. Når denne var restartet opplevde vi en stor økning i trafikk mot FEST og systemet ble overbelastet.
Rundt klokken 11:30 hadde majoriteten av konsumentene fått oppdaterte FEST-data og SFM responderte deretter som normalt.
NHN har identifisert flere tiltak vi vil jobbe med i tiden fremover for å redusere sannsynligheten for at samme hendelse skal inntreffe igjen. Vi beklager ulempene nedetiden har medført for våre kunder.