Ekstern - Driftsavbrudd mot skyleverandør

Incident Report for Norsk helsenett

Resolved

Hendelsen er løst
Posted Oct 30, 2025 - 08:13 CET

Monitoring

Helsenorge.no er tilbake i normal drift siden kl. ~21:20.
Siden vi ikke har fått en konklusiv friskmelding lar vi driftsmeldingen ligge åpen inntil videre. Vi forventer ikke videre ustabilitet.
Posted Oct 29, 2025 - 21:39 CET

Update

Vi opplever fortsatt ustabilitet for helsenorge.no. Funksjoner i mobilapp fungerer stort sett, brukere oppfordres til å benytte mobilapp inntil videre. Vi venter på en tilbakerulling av en endring hos Microsoft. De er i gang med dette og estimerer en rettetid på opptil 4 timer. Dette estimatet omfatter mer enn våre tjenester, vi håper å være tilbake i normal drift så fort som mulig.
Posted Oct 29, 2025 - 20:27 CET

Update

Mobilapplikasjonen og underliggende funksjonalitet på helsenorge virker som normalt. Denne hendelsen påvirker bare tilgjengeligheten for helsenorge.no.
Posted Oct 29, 2025 - 18:17 CET

Update

Fra ca klokken 17.30 har BankID fungert for de fleste. Opplever man problemer vil et nytt forsøk sannsynligvis lykkes.
Posted Oct 29, 2025 - 18:07 CET

Identified

Kartlegging av omfang pågår fremdeles.
BankID-innlogging gjennom HelseID er også berørt av denne hendelsen. Ved behov bør andre alternativer for innlogging benyttes.
Posted Oct 29, 2025 - 17:33 CET

Investigating

Saksnummer: 232557
Vi opplever for tiden problemer med våre tjenester som har avhengigheter til en ekstern leverandør av skytjenester. Dette påvirker flere av våre tjenester, herunder helsenorge.no som er utilgjengelig. Kartlegging av våre berørte tjenester pågår og vil bli varslet fortløpende gjennom oppdateringer til denne driftsmeldingen.
Posted Oct 29, 2025 - 17:18 CET
This incident affected: Helsenorge.